System QAFP w obliczu wyzwań środowiskowych i trendów konsumenckich

Na przestrzeni ostatniego roku głośno mówi się o wpływie produkcji zwierzęcej na środowisko, szczególnie w zakresie emisji gazów cieplarnianych.
Rosnące zainteresowanie dietą wegańską i wegetariańską staje się wyzwaniem dla sektota branży mięsnej.
Jaką odpowiedź na wyzwania klimatyczne i trendy konsumenckie ma System QAFP?

Trendy konsumenckie
W ostatniej dekadzie możemy zaobserwować rosnącą świadomość żywieniową konsumentów. 6 na 10 klientów czyta etykiety i poszukuje produktów spożywczych wysokiej jakości oraz certyfikowanych. Dodatkowo czas pandemii zweryfikował podejście konsumentów do zdrowia, stylu życia, a także do wybieranych artykułów spożywczych. Dla ponad połowy Polaków ważne jest w jaki sposób kupowane przez nich produkty spożywcze wpływają na zdrowie1, a 43% konsumentów w Polsce zaczyna świadomie ograniczać spożycie mięsa2. Rozwijająca się moda na dietę fleksitariańską, która stawia na premiumizację mięsa kiedy to konsumenci spożywają mniej mięsa, ale stawiają na jego jakość i sprawdzone pochodzenie, stanowi szansę za wzrost zainteresowania produktami QAFP.

Na znaczeniu zyskują również trendy wegańskie, wegetraiańskie szczególnie wśród młodego pokolenia, dlatego w myśl zasady, że każda marka wychowuje sobie klienta, jedną z naszych ostatni kampanii promocyjnych „QAFP dla młodych” skierowaliśmy do nastolatków. Wykorzystując social media i jedną z platform jaką jest Tik Tok, chcemy w sposób nowoczesny i niestandardowy promować markę QAFP.

Warto dodać, że oprócz działań promocyjnych od początku funkcjonowania Systemu QAFP naszą misją było edukowanie i uświadamianie nt. jakości nie tylko konsumentów, ale również młodego pokolenia widzącego swoją przyszłość w branży rolno- spożywczej. Dlatego jesteśmy dumni, że w dwóch szkołach (dla 4 kierunków nauczania: technik rolnik, technik weterynarii, technik technologii żywności, technik gastronomii i żywienia) zostanie wdrożona do podstawy programowej pilotażowa innowacja pedagogiczna w oparciu o standardy Systemu QAFP .

System QAFP w poczuciu troski o środowisko
Ambitne cele, które stawia przed sektorem rolno-spożywczych unijna polityka Zielonego Ładu określone w „Strategii od pola do stołu” stały się po części również naszymi celami.

Publicznie głośno mówi się o wpływie branży mięsnej na emisję gazów cieplarnianych, ale to szczególnie na produkcję zwierzęcą patrzy się nieprzychylnym okiem.

W związku z tym, w ramach Systemu QAFP, który cały czas ewaluuje i wychodzi naprzeciw oczekiwaniom konsumentów oraz odpowiada na potrzeby ochrony klimatu, wprowadziliśmy dodatkowe wymagania dla producentów pierwotnych (producentów trzody chlewnej i drobiu).

Wytyczne mają na celu obniżenie emisji gazów cieplarnianych, podwyższenie wymagań dotyczących dobrostanu zwierząt oraz obniżenie zużycia antybiotyków w chowie zwierząt.

Zależy nam, żeby nie tylko określać producentom wytyczne w zakresie obniżeniem emisji śladu węglowego, ale podchodzimy do tematu szerzej i dajemy rozwiązania i narzędzia. W związku z tym uruchomiliśmy we współpracy z Polskim Zrzeszeniem Producentów Bydła Mięsnego, Instytutem Zootechniki w Balicach oraz Instytutem Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN pierwszy w Polsce i jeden z pierwszych w Europie projekt wdrożenia kalkulatora emisji gazów cieplarnianych. Kalkulator pozwoli na praktyczne wdrożenie metod produkcji zwierzęcej, redukujących emisje gazów cieplarnianych tak z chowu zwierząt, jak i jego bazy paszowej. Rolnicy korzystający z kalkulatora będą mogli dokonywać takich rozstrzygnięć, które nie tylko ochronią klimat i środowisko, ale równocześnie tymi samymi metodami poprawią dochodowość ich działalności.

Z jednej strony chcemy dać producentom narzędzie do obliczania śladu węglowego i wiedzę jak obniżać jego emisję ale również interweniujemy o mechanimzy wsparcia. Sprostanie wymaganiom zawsze kosztuje. Dlatego wystąpiliśmy jako branża mięsna, do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi z licznymi propozycjami konkretnych rozwiązań w związku z trwającymi konsultacjami Planu Strategicznego dla nowej Wspólnej Polityki Rolnej. Chcemy, aby Polacy mogli kupować mięso wyprodukowane w Systemie QAFP, którego produkcja będzie docelowo niemalże neutralna dla klimatu.

Dostępność produktu
Cieszymy się, że produkty QAFP są dostępne w coraz większej ilości punktów dystrybucji.

Zaczynaliśmy od sklepów firmowych zakładów scertyfikowanych w Systemie QAFP, wraz z rosnącym wolumenem produkcji produktów QAFP asortyment pojawiał się w coraz to nowych sieciach handlowych. Aktualnie to ponad 1200 punktów dystrybucji. W 2020 roku rozpoczęliśmy współpracę z siecią e-commerce, idealnie wstrzeliliśmy się w okres kiedy podczas pandemii konsumenci stawali na zakupy internetowe.

Dziś wartość sprzedaży mięsa QAFP w na platformie internetowej wynosi 40% w swojej kategorii zakupowej. Z asortymentem QAFP poszliśmy krok dalej i od ponad roku dania przygotowywane na bazie wieprzowiny QAFP serwowane są w jednej z warszawskich restauracji. Ten program/program chcemy rozszerzać o kolejne podmioty z sieci HoReCa na terenie całego kraju.

1 Accenture, Żrównoważona Żywność w Polsce, Rolnictwo Zrównoważone, czerwiec 2021

2 Nawyki żywieniowe Polaków w czasie izolacji, Upfield, lipiec 2020