Mięso – pakowane czy na wagę?

Jeszcze kilkanaście lat temu sklepy spożywcze oferowały szeroki asortyment mięsa w ladach chłodniczych, ale rozwój sieci handlowych i zmiana trybu życia przyczyniły się do zwiększenia dostępności produktów pakowanych. Jakie są wady i zalety poszczególnych asortymentów i na co należy zwracać uwagę dokonując wyboru mięsa kupowanego luzem a na co paczkowanego? O odpowiedź poprosiliśmy Panią Kierownik Systemu QAFP-Jolantę Ciechomską.

Rzeczywiście wraz z rozwojem sieci handlowych wzrósł udział w rynku mięsa paczkowanego, które dla konsumentów jest przede wszystkim wygodne jeżeli chodzi o sposób transportu i przechowywania w lodówce. Opakowanie spełnia wiele ważnych funkcji po pierwsze jest barierą ochronną przed zanieczyszczeniami i drobnoustrojami. Dodatkowo pakowanie mięsa w atmosferze gazów modyfikowanych (MAP) (dwutlenku węgla, tlenu i azotu) przyczynia się do wydłużenia jego trwałości i zachowania prawidłowej barwy. Wiele kontrowersji wśród konsumentów budzą stosowane w opakowaniach mięsa wkładki absorbujące nazywane potocznie „pieluchami” bądź „pampersami”. Ich zadaniem jest wchłanianie wydzielonego soku mięśniowego, który jest naturalnie uwalniany z włókien mięśniowych co jest normalnym zjawiskiem. Taki sam ubytek następuję w mięsie kupowanym z lady, ale trudniej jest go dostrzec gołym okiem.

Opakowanie jest również nośnikiem dużej ilości informacji, której niestety nie jesteśmy w stanie uzyskać kupując mięso luzem, takich jak: nazwa producenta, termin przydatności do spożycia; numer partii- po którym łatwo zidentyfikować produkt; czy też logo systemu jakości. Ponadto przy zakupie mięsa paczkowanego możemy łatwo sprawdzić jego wartość odżywczą czyli zawartość białka i tłuszczu, ponieważ producenci są zobowiązani zamieszczać ją na etykiecie. Natomiast kupując mięso na wagę sprzedawca nie jest w stanie udzielić nam bardzo dokładnych informacji na ten temat. Opakowanie ma też aspekt marketingowy o czym możemy przekonać się sami oglądając kolorowe opakowania z mięsem w lodówkach sklepowych.

Są również zwolennicy mięsa kupowanego na wagę, czym powinni się kierować dokonując zakupów?

Wybierając mięso na wagę, nie mamy już tylu informacji o produkcie jak w przypadku mięsa pakowanego dlatego powinniśmy wyczulić nasze zmysły i zwrócić uwagę przede wszystkim na barwę i zapach. Dobre jakościowo mięso ma neutralną lub kwaskową woń, nie słodką, a już w żadnym razie nie może mieć obcych zapachów. Powierzchnia mięsa nie powinna być śliska i w zależności od gatunku zwierzęcia, z którego pochodzi, musi mieć odpowiednią barwę; dla wieprzowiny różowo-czerwoną, a w przypadku mięsa drobiowego jasno-różową. Ponadto mięso nie powinno być zbyt miękkie, ani leżeć we własnym soku, ponieważ świadczy to o występowaniu wady jakościowej mięsa co nie wróży sukcesu kulinarnego. W zależności od upodobań i wybieranego elementu dobrze gdyby mięso było poprzecinane drobnymi warstwami tłuszcz (tłuszcz powinien być biały i jędrny) będzie wówczas bardziej aromatyczne. Warto również zwrócić uwagę na oświetlenie lady, wiele sklepów stosuje światło zmieniające barwę wyłożonego towaru – nawet blade kawałki mięsa sprawiają wrażenie intensywnie czerwonych i świeżych. Często też pojawia się pytanie gdzie lepiej kupować mięso na wagę – nie ma zasady, zarówno sklep mięsny jak i hipermarket mogą oferować doskonały produkt.

Które mięso zatem lepsze? Kupowane luzem czy w opakowaniu?

Każdy rodzaj kupowanego asortymentu czy to jest mięso na wagę czy w opakowaniu ma swoich zwolenników jak i przeciwników, ważne jest aby kierować się swoimi preferencjami, a przedstawione powyżej wskazówki mając na celu pomóc w dokonaniu dobrego wyboru. Życzę udanych zakupów!